donderdag 2 januari 2014

BC.: Sint & Piet.


Maandag: "De brief van Sint - Maarten."
We begonnen de morgen zeer sportief. We hebben geturnd. Als we in de klas terug kwamen, lag er iemand te slapen in de poppenhoek. We zijn toen heel voorzichtig gaan kijken. Het was Paniek Piet. Hij had een belangrijke brief mee voor ons. In de brief stond dat alle pieten in de fabriek van de Sint in staking waren. Er was te veel werk! Nu is de Sint op zoek naar hulppieten. De kleuters worden doorheen de week opgeleid tot echte hulppieten. Paniek Piet gaat hun hierbij helpen. Elke dag kijken we of we een veer van Paniek Piet krijgen. Als we een veer krijgen, wil dit zeggen dat ons doel bereikt is die dag. Hebben we vijf veren op het einde van de week, dan wil dit zeggen dat we echte hulppieten zijn geworden. Na deze spannende morgen hebben we nog fijne dingen gedaan in onze klas, zoals: verlanglijstjes gemaakt voor Sint & Piet, een brief stempelen naar de Sint en Piet, puzzels maken van Sint & Piet en met de knijpkaarten aan de slag gegaan. Op het einde van de dag keken we samen met Paniek Piet of we het doel van vandaag bereikt hadden. Paniek Piet deed een kleine test met ons. Hij nam een willekeurig verlanglijstje, en duidde een kleuter aan. Deze kleuter heeft verteld wat erop het verlanglijstje stond. Paniek Piet was zeer tevreden en kende ons een eerste veer toe. We waren zeer tevreden, en keken al uit naar de volgende dag. 
1) Doel van deze dag: "Een verlanglijstje kunnen maken en kunnen vertellen wat een kind nu juist wil van de Sint & Piet." 



Dinsdag: "Zwarte Piet wiedewiedewiet."
Vandaag komt Paniek Piet ons vertellen wat hij allemaal moet kunnen om de Sint te helpen. Het is een heel lijstje. Hij vertelt een stukje maar de rest van zijn bezigheden toont hij met prenten. Op deze prenten kunnen we zien dat Zwarte piet pakjes moet leren inpakken, op de daken kunnen lopen en pakjes in de schoorsteen moet werpen. Om de taken van Zwarte Piet ook te kunnen, hebben we een hele dag geoefend in de klas. We hebben in de klas pakjes naar een schoorsteen mogen werpen, pakjes leren maken, we hebben gewerkt met plasticine, we hebben ons verkleed in Sint & Piet en we hebben de taken van Piet op de projector in de juiste volgorde gelegd. Op het einde van de dag hebben we nog genoten van het verhaaltje: "Ik word Zwarte Piet." Als het verhaaltje gedaan was, hebben we Paniek Piet erbij gehaald. Paniek Piet vertelde ons dat hij ons een hele dag goed in de gaten gehouden had en dat iedereen de taken van de Piet op een goede manier had gedaan. Daarom kregen we een tweede veer!
De kleuters hebben genoten om een dag de taken van Zwarte Piet te hebben mogen uitvoeren. Hup, naar de volgende dag!
2) Doel van deze dag: " De taken van Zwarte Piet overnemen."




Woensdag: "Paardje in galop."
Vandaag kwamen we binnen in ons klasje en zagen een jutezak in de onthaalkring liggen. We waren zeer nieuwsgierig en hebben gekeken wat erin zat. In de jutezak zat er hooi, suikerklontjes, wortels, een biet en korrels. We wisten niet goed wat deze jutezak met al het eten in de onthaalkring lag te doen. Toen Paniek Piet bij ons in de onthaalkring kwam, vertelde hij ons dat hij iemand had meegebracht. Het eten in de jutezak was voor die ene iemand dat Paniek Piet had meegebracht. Na de speeltijd ging Paniek Piet ons vertellen wie er op bezoek ging komen. Nu waren we wel heel erg benieuwd. De speeltijd was gedaan en Paniek Piet vertelde ons dat we eens naar buiten moesten gaan kijken. We waren buiten en konden ons ogen niet geloven. Daar stond het paard van de Sint. "Slechtweervandaag" stond bij ons op de speelplaats. We hebben hem mogen aaien, eten geven en sommige kindjes hebben op zijn rug mogen zitten. Als we terug in de klas waren, hebben we nog wat verteld over het paard van de Sint. Paniek Piet kwam erbij en vertelde ons dat we zeer goed zijn omgegaan met het paard van de Sint, want ook hulppieten moeten overweg kunnen met het paard van de Sint. De derde veer was binnen! Dit was een dag  om nooit te vergeten, wat een avontuur.
3) Doel van deze dag: "De kleuters maken kennis met het paard van de Sint."



Donderdag: "Ik lust wel een speculaasje."
Toen we vandaag in de klas kwamen, zagen we dat er al iemand geweest was in de klas. De Sint en de Piet zijn bij ons op bezoek geweest. Er lagen overal koekjes in de klas. Deze koekjes hebben we verzameld en er een leuk rekenspelletje mee gespeeld. Nadien kwam Paniek Piet tevoorschijn in de onthaalkring. Hij had een boekje meegebracht. Hij had een stappenplan mee om speculaas te maken. Paniek Piet vertelde aan de kleuters dat hulppieten ook zeer goed moeten kunnen koken. We zijn dan samen aan de slag gegaan. We hebben speculaas gemaakt. In de middag hebben we met verf een toffe verpakking gemaakt, om onze speculaas in te stoppen. Op deze dag hebben we ook in de klas kunnen spelen. We hebben het snoepen gooien kunnen inoefenen, met de plasticine hebben we snoepjes en koekjes gemaakt en in de poppenhoek kwamen de Sint en Piet op bezoek met snoepgoed en fruit. Op het einde van de dag zag Paniek Piet dat het goed was en dat de kleuters heerlijke speculazen hadden gemaakt. De vierde veer was binnen.
4) Doel van deze dag: " De kleuters kunnen speculaas maken."




Vrijdag: "Hij komt, Hij komt, ... FEEST!"
Paniek Piet kwam vroeg in de ochtend langs en vertelde aan de kleuters dat ze echte hulppieten zijn geworden. Als de Sint vandaag hulp nodig heeft, mag hij altijd beroep doen op de hulppieten van de derde kleuterklas! Als de Sint en Piet zijn aangekomen op de school, gingen we snel naar buiten en we verwelkomden hen. We deden ons versje en ons dansje voor Sint en Piet. In de namiddag hebben we nog een schoorsteen gemaakt, zodat we er 's avonds onze schoen konden voor zetten. Daarna was het uitkijken naar maandag om te kijken of de Sint en Piet ons niet vergeten waren. 

5) Doel van deze dag: " De kleuters kunnen genieten van het bezoek van de Sint en Piet." 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten